Pastel a vše o něm
Rád bych zde recykloval jeden z mých prvních článků, který jsem publikoval na webu e-umeni.cz a dodnes tam visí s bezmála 3 tisíci shlédnutími za pět let. Nechtěl bych psát nový a proto budu komentovat ten starý.
„Pastel, jedno z nejstarších a nejlepších výtvarných médií vůbec. V českých vodách se příliš neobjevuje. Ač skýtá vysoký potenciál, je třeba se s ním náležitě seznámit, abychom ho mohli náležitě využít.“
Za pět let od psaní tohoto článku musím napsat, že od tvrzení, že se příliš neobjevuje již neplatí. Řekl bych, že je vidět stále více a spousta lidí se s ním již seznámila a maluje s ním víc než úžasně.
„Pastelové barvy se vyrábí z čistých pigmentů a malého podílu pojiva, jímž je nejčastěji arabská guma, čínský jíl, oxid vápenatý, křída nebo kaolín. Týž pigment, jež se používá pro výrobu pastelů, se používá i na výrobu všech ostatních médií jako olej,tempera,akvarel, nebo kvaš.(Tedy rozdrtili bychom-li pastel a přidali lněný olej získáme více méně olejovou barvu s trochou uhličitanu) avšak pastel již kromě pojiva neobsahuje žádná degradující aditiva. To znamená, že barvy časem neblednou ani netmavnou, jak je známo např. u oleje.“
Za dlouhou dobu co jsem pastelákem a nyní i malířem oleje se setkávám s nejčastějším dotazem. Jaký je rozdíl mezi křídou a pastelem? Tak tady je odpověď. Křídy obsahují křídu jako pojivo, pastely ji neobsahují.
„Na druhou stranu pastel má jednu nevýhodu, a sice velkou. Například pokud při malbě olejem máme omezenou paletu, můžeme si potřebnou barvu nebo odstín namíchat. To ale není možné u pastelů, jejchž pigmenty se nedají po výrobním procesu nadále míchat. Musíme mít jednotlivé barvy a jejich gradace. Profesionální palety činí až na 500 odstínů.“
Ano, avšak netřeba upadat do představy, že je třeba mít každý odstín. Rozhodně není. A míchání pastelů do jisté míry jde a je součástí techniky.
„Suché pastely se vyrábí v několika tvrdostech, avšak tvrdost se ne vždy uvádí. Je tedy třeba se orientovat v portfoliu značek.
-Hard, s větším množstvím pojiva se používají pro zahájení malby, tedy kresbu,umožňují ostré tahy,často se seřezávají do špičky.
-Medium, středně měkké, obsahují malé množství pojiva. Doporučují se začínajícím umělcům a v praxi slouží k zahájení samotné malby, jsou výrobkem většiny evropských značek (Talens Rembrandt, Winsor and Newton).
-Extra suché pastely obsahují tak málo pojiva, že je to skoro čistý pigment, práce s nimi již vyžaduje určitou zkušenost, v praxi jsou používány v pokročilé malbě či v jejím závěru, na malbu detailů přes několik vrstev nebo odlesků, využívané především portrétisty. Zastoupení mají ve značkách Umton, NuPastels, Sennelier, Schmincke, Conté a Paris.“
„Extra sety. Jedná se o prodej jednotlivých odstínů či malých setíků obsahujících od 4 do 20 odstínů. Označují se jako highlight sets, jsou to tedy výběry velmi extra suchých pastelů těch nejsvětlejších studených a teplých odstínů. Používají se zejména tehdy, kdy by pastely jiné tvrdosti mohly ohrozit malbu. „
S těmito sety jsem se doposud setkal pouze u značky Unison.
„Forma: vyrábějí se v nejrůznějších velikostech. Strojově vyráběné pastely se prodávají buď jako full nebo half sticks kulané nebo hranaté. Ručně vyráběné pastely mají nejčastěji tvar zaobleného válečku a mají nejrůznější velikosti až po extra big pro malby velkých ploch.Méně známou formou jsou „pans pastels“,pastely v pánvičkách, což je skoro samostatná technika malování pastely a sice malování pomoci „špachtliček“.
A v neposlední řadě pastel pencils.Vhodné pro samotnou malbu či jako doplněk k ostatním pastelům pro malování detailů.Známé značky jsou Derwent, Farber Castel, Daler Rowney, Cretacolor, Conte, Van Gogh, Bruynzeel, CarbOthello by Stabilo, Koh-i-noor.
Samozřejmě, kdo bude hledat, najde spoustu dalších značek. Jmenované jsou nejčastěji viděné na evropském trhu. Především v Americe je pak na dalších několik desítek větších menších firem vyrábějících pastely.V dnešní době internetových prodejů tak není problém.
„Teď už je jen na vás, jaké si vyberete.Skutečnost je taková, že na českém trhu většinu ze zmíněných značek nenajdete,nicméně není nutné mít vše a tak vyzdvihnu Sennelier (extra měkké se škálou 525) Schmincke(velmi měkké se škálou 400) a Rembrandt (středně tvrdé se škálou 206), jsou v ČR k sehnání a spolehlivě pokryjí potřeby umělců.“
Investice do použitelné palety s 200-250 odstíny je následující Talens Rembrandt 11000,- Schmincke 17200,- Sennelier 16000,-Kč. “
Předem řečeno, investice do kompletních palet vůbec není třeba. Sám jich mám así jen 200 😀 Ale nejvíce používám zhruba 20-30.