Kopie a proč je maluji ?
Proč maluji kopie? Proč a jak jsem se k malování kopií dostal?
Malba kopií jako takových a nemusí to být zrovna staří mistři, ale většinou jsou to naši oblíbení umělci, je způsob jak se něco nového naučit, zlepšit se a získané schopnosti nám pak poslouží ve vlastní tvorbě.
Jak jsem k malbě kopií přišel a jaký je můj příběh?
Inu nemám v paměti žádný přesný okamžik, od kterého jsem chtěl dělat kopie. V samotných začátcích svého malování jakožto amatéra jsem hledal jakýkoli způsob, jak se naučit malovat. Ať už to byly různé knihy, skripta, články atd. Pokud opravdu hledáte, tak dnes již na webu najdete opravdu všechno. Ale malovat se naučíte jen malováním. První jméno jakožto starého mistra, které jsem registroval, byl Rembrandt a následovali impresionisté jako Monet, Manet, Degas, Renoir, Cezanne. Časem jsem však inklinoval k obrazům holandského malířství a objevoval jména jako Vermeer, Aelst, Ruisdael,Ruysch, Bosschaert, van Eyck. Do té doby jsem v žádné galerii nikdy nebyl. Napadlo mě tedy podniknout cestu do Holandska. Při této cestě jsem si začal uvědomovat, že to není jen o obrazech, ale o celé tehdejší době a obrazy jsou vlastně odrazem té doby. Krom toho vidět všechna ta díla do té doby mě známá jen zprostředkovaně bylo neskutečné.
Po této cestě jsem si chtěl některá svá oblíbená díla namalovat a tak to celé začalo. Chtěl jsem to prostě umět. Ne jen výjev, chtěl jsem, aby moje obrazy byly přesně jako ty originály – hladký povrch, zrcadlový lesk, jasné barvy, hloubka, a realističnost, kam se fotky hrabou. Do roka jsem navštívil téměř další desítku galerií a začal studovat či spíše hltat historii malířství a začal se učit technikám, jak jinak než kopírováním. To jak se mě díla daří, nechávám na ostatních. Protože za sebe bych musel říct něco podobného jako Van Gogh o Rembrandtových obrazech :„Člověk by se musel několikrát narodit, aby uměl takhle malovat.“
Je to pár měsíců zpět co jsem k portrétů přidal i kopie a první zájemci na sebe nenechali dlouho čekat. Není to však jen chladný kalkul. Osobně v tom vidím způsob, jak dál tvořit, to co mě zajímá a naplňuje. Mohu tvořit i pro ty, jež nechtějí zrovna portrét. A především tvořím pro sebe. Již jsem poznal pár skvělých malířů, kteří měli také svá období, kdy tvořili kopie a časem od nich upustili. Inu i já od nich možná časem upustím, zatím však tvořím.
Z druhé strany je určitě spousta lidí, které umělec ne vždy osloví vlastní tvorbou. Kopie můžou sloužit i jako představení vlastních dovedností. Jsem přístupný všem, kteří mají nějaký oblíbený historický obraz, jsou milovníci starých mistrů, či si chtějí zkrášlit vlastní byt nějakým zajímavým obrazem a nemají obnosy na pořízení originálních děl.