Jaký je rozdíl mezi kopií a reprodukcí
Položili jste si někdy otázku jaký je rozdíl mezi kopií a reprodukcí? Popravdě i já v tom měl dlouhou dobu guláš zvláště v angličtině kde mezi těmito termíny pomalu nikdo nevidí rozdíl. Tak jak to tedy je?
Jaký je vlastně rozdíl mezi kopií a reprodukcí ?
Pokud se budeme držet pouze obrazů nebo i například soch, tak kopií se rozumí vytvoření naprosto totožného díla ve velikosti i technice provedení. U obrazů se jedná tedy o technicky totožné dílo a to nejen obrazem jako takovým, ale i jeho podklad tedy deska nebo plátno je rovněž připraveno stejným způsobem jako originál. Naproti tomu reprodukce je kopírování nikoliv však totožnou technikou. Tedy u obrazů jde především o tisk – na papír, na plátno a dnes již i tisk olejem na plátno. U soch to může být např. odlévání. Reprodukce tedy nevytváří člověk.
Vytvoření kopie je samo o sobě značně náročné na schopnosti i vědomosti z historie umění. Pokud je originál k dispozici, je možné vytvářet kopii přímo podle něj např. přímo v muzeu (pozn. v muzeích vám však nedovolí použít totožný nebo podobný rozměr). Dále se mohou kopie vytvářet k účelům nahrazení originálu na vystavovaném místě jako ochrana před poškozením nebo odcizením. Kvalita takových kopií je na úrovni originálu a jen odborník rozezná rozdíl.
Z malířského pohledu rozlišujeme kopie ještě na volné a technologické. Volná kopie je obvykle jen obrazně podobná originálu, nejsou při ní použity stejné techniky postupy či rozměr. Nejčastěji si volné kopie malují malíři pro potěšení či pro vlastní studium a na pohled jsou pouze podobné. Při zpracování technologické kopie je snaha o dodržení původního postupu malby, přípravy podkladu i finálního vzhledu obrazu. Pokud jste malíř, jde vám především o pochopení postupů malby, naučení se technice a finální vzhled, který může být velmi zdařilý je příjemný bonus. Pro malíře je kopírování nejčastěji starých mistrů forma učení, vždy byla a i dnes umělecké akademie obsahují v závěru svých programů malbu podle starých mistrů.
Co z toho plyne pro mě, který nejsem umělec, ale chci mít doma obraz, který se mi líbí?
Inu můžete si koupit pravděpodobně velmi levnou reprodukci (např. tisk na plátno) a můžete být happy J. Pokud jste však někdy navštívili nějakou galerii a viděli skutečné originály, žádná reprodukce na světě pohled na skutečnou malbu a pocit z ní prostě nenahradí. Máte-li nějakou veřejnou místnost např. kancelář, penzion, hospodu nebo chcete udělat dojem na návštěvu u sebe doma je skutečná malba to pravé. To jaký obraz máte rádi nebo který si zvolíte jako doplněk do Vašeho interiéru je jen na Vašem vkusu, Případně Vám s výběrem rád poradím. A pokud jste opravdový nadšenec a milovník umění, máte oblíbený obraz (který ve valné většině případů nemůžete koupit) je namalování kopie způsob jak potěšit oko i duši.
Ondra
Zdravím. Díky za článek. Nicméně chci se prosím zeptat: Když vidím, že obraz je „hrbolatý“, tedy vidím různé relativní vrstvy barvy, zřejmě olejové, tak se jedná o ručně malovaný obraz olejovými barvami? Mám doma obrazy, na který když se podívám zboku nebo si na něj opatrně šáhnu, tak vidím či cítím vrstvy barvy, např. nanesené listí na stromech, peřejích na vodě, atd., mám tu dokonce i jeden obraz, který vypadá jako by byl malovaný špachtlí, ten je hodně vrstvený. Mohu tedy předpokládat, že buď je to originál, nebo ručně malovaná kopie či reprodukce. Nebo dnes už počítač a technika umí „vytisknout“ totožné kopie obrazů, včetně zmíněných vrstev barvy? Pokud ano, pak asi jako amatér nemám šanci rozeznat ruční malbu od průmyslového komerčního tisku. Jestli si doma chci být jistý originálem, tak si ho asi budu muset namalovat sám. 🙂 Nebo někomu zaplatit, ať mi něco namaluje, ale to se asi prohnu.
administrator
Ahoj, můj článek spíše pojednává o rozlišování těch dvou termínů. To jestli je obraz pravý (autor, stáří) či ne už je otázka pro odborníky. Dnes už se tisknou i reprodukce na plátno olejem, ale je to spíš technologická novinka než aby to bylo masivní. Nejčastěji jsou reprodukce tištěné nějakou technologií tisku a zkrátka to vypadá jako obraz.Také se používá technika předtisku na plátno a průhlednou látkou se naimitují tahy štětcem. V případě domácích obrazů (především těch starších) bych se nebál, ty budou namalované. Pokud chcete získat povědomí, jak které obrazy z různých dob a malířů vypadají, stačí navštívit nějakou galerii. Co se cen týče, tak tisk reprodukcí na plátno se pohybuje dle velikosti v řádu od pár set do několika tisíc (1-5) stačí se kouknout na webu. Jestli si koupit tištěnou kopii nebo si ji nechat namalovat, to je dost možná na další článek. Lidé mají občas pocit, že obrazy jsou buď drahé a tedy nedostupné, nebo že jsou doplněk interiéru a tedy levné a nemá cenu si připlatit za namalování. Dle mých zkušeností si nechávají malovat lidé, kteří tuto otázku neřeší, chtějí ručně namalované dílo, které budou mít celý život. Navíc ruční malbu nelze nahradit.
Hana Kočová
Dobrý den,mám jeden možná hloupý dotaz. Mám doma několik obrazů z pozůstalosti.Všechny jsou dle mého soudu ručně malované a vždy dole podepsané. Mohou být kopie nebo reprodukce i s podpisem malíře originálu nebo toho,kdo ho okopíroval.Moc děkuji za odpověď.Hezký den H.K.
administrator
Dobrý den, co se týče signatur a pravosti obrazů, nejsem odborník. Z mého pohledu je nejlepší zajít za nějakým znalcem nejspíš do antiku, galerie.. Nevím zdali jsem dotaz pochopil zcela.
Logicky obraz může signovat autor, jde tedy o originál. Kopii obrazu může též vytvořit autor, jde tedy o další originál. Pokud někdo kopíruje autorskou práci měl by vždy uvést, že se jedná o kopii. Ne vždy kopie vznikají za účelem plagiátorství. Nutno podotknout že v našich právních podmínkách platí autorský zákon, který chrání díla 70 let po autorově smrti.
Doufám, že vám má odpověď přišla vhod nebo alespoň nasměrovala.
PT